fbpx Press "Enter" to skip to content

ZSF: Trebalo bi otvoriti raspravu o osnivanju javnog gradskog i prigradskog saobraćajnog preduzeća

Aktivisti Zrenjaninskog socijalnog foruma (ZSF) ukazali su da je gradski i prigradski prevoz u Zrenjaninu među najlošijim u Vojvodini i da bi trebalo otvoriti raspravu o osnivanju javnog gradskog i prigradskog saobraćajnog preduzeća.

Naveli su da u Zrenjaninu tu komunalnu delatnost obavlja privatno preduzeće Net bus kojem je to povereno na osnovu ugovora, a da javni gradski prevoz funkcioniše s velikim brojem problema jer su mnoge linije, pogotovo prigradske, neisplative zbog malog broja putnika.

Grad Zrenjanin, istakli su, ima čak 22 seoska naselja i posle Subotice najveću teritoriju u Vojvodini, a cenu karata reguliše Gradsko veće svojim odlukama, pokušavajući da balansira između interesa privatnog prevoznika da obavlja vožnju na nekoj liniji i slabe ekonomske moći većine putnika i da odobravanje više cene karata po zahtevu prevoznika po pravilu prate i odluke o subvencionisanju prevoza za pojedine kategorije stanovništva iz budžeta grada-

Naveli sui da u gradu i prigradskom naselju Mužlja postoji oko stotinak stajališta, od kojih je većina u lošem stanju jer se ne održavaju, a da su zbog malog broja linija i retkih polazaka gradskih autobusa Zrenjaninci sve više primorani da koriste usluge taksija, koje više uopšte nisu jeftine.

“U još težem položaju su stanovnici sela, oni koji nemaju sopstvene automobile moraju da koriste tzv. “linijski taksi”, radi se o delatnosti koja se, uglavnom, obavlja neleglano. A kada su manja naselja u pitanju, ni ta opcija ne postoji” ukazuju aktivisti ZSF.

Istakli su da zbog slabe saobraćajne povezanosti sa gradom život u udaljenijim naseljima postaje sve teži, a da je vrednost nekretinina u stalnom padu id a su u teškom položaju đaci koji svakodnevno putuju u Zrenjanin i koji su prinuđeni satima da čekaju na polazak autobusa.

U ZSF smatraju da bi trebalo otvoriti raspravu o osnivanju javnog gradskog i prigradskog saobraćajnog preduzeća u Zrenjaninu čiji osnivač bi bio Grad koje bi trebalo da obezbedi i bolju saobraćajnu povezanost sela sa gradom, naročito kada su u pitanju linije koje nisu komercijalno isplative i za koje privatni prevoznici nisu zainteresovani.

“Na taj način doprinelo bi se zaustavljanju propadanja sela koja su do pre tri decenija bila ekonomski i socijalno održiva” poručili su iz ZSF.

Komunalne usluge, smatraju oni, ne smeju biti organizovane isključivo na osnovu komercijalne isplativosti. Radi se o delatnostima koje su od vitalnog značja za stanovništvo i moraju se obezbediti angažovanjem lokalne samouprave. Ukoliko se tako ne postupi, nastaju socijalni problemi i materijalna šteta koja daleko prevazilazi visinu budžetskih sredstava koje treba angažovati da bi komunalne usluge neophodne za noramlno funkcionisanje svakodnevnog života bile obezbeđene.

“Najgore od svega je što se ogroman deo javnog novca namnjen unapređenju komunalne infrastrukture koristi za obezbeđivanje privlačenja investirora, mahom stranih. Oni, pak, u Srbiji posluju samo dok dobijaju subvencije, a kad one presahnu, odlaze na primamljivije lokacije. Oslanjanje privrednog razvoja na privlačenje stranog kapitala ne poboljšava život naših ljudi” naveli su još aktivisti ZSF.