fbpx Press "Enter" to skip to content

Uklanjanjem skoro 400 kilometara starih pruga u Vojvodini do slobodnog zemljišta

„Infrastruktura železnice Srbije“ u naredne dve godine demontiraće i ukloniti oko 435 kilometara starih pruga, na kojima se železnički saobraćaj već decenijama ne odvija i koje nisu predviđene za dalju eksploataciju. Od toga, skoro 400 kilometara je starih pruga koje se odavno više ne koriste, a nalazi se u Vojvodini.

Kako je danas saopšteno, na nekim od ovih pruga vozovi ne saobraćaju i preko četrdeset godina. Reč je o prugama čije funkcionisanje i održavanje ni na koji način nije bilo isplativo, a bilo kakve nove investicije i popravke nemaju ni ekonomsko, ni saobraćajno opravdanje.

Nakon sprovedenog postupka javne prodaje, „Infrastruktura železnice Srbije“ potpisala je ugovor sa kompanijom ZGOP iz Novog Sada o prodaji šina, skretnica, skretničkih delova i kolosečnog pribora koji se budu dobili prilikom demontaže petnaest pruga u Srbiji kao sekundarnih sirovina. Reč je o oko 25 hiljada tona sekundarnih sirovina, čijom prodajom će „Infrastruktura železnice Srbije“ zaraditi nešto više od 302 miliona dinara. Planirano trajanje ugovora je dve godine.

Oko 350 hiljada otpadnih drvenih železničkih pragova, koji po poslednjoj klasifikaciji predstavljaju opasan otpad, biti ustupljeni na dalje raspolaganje kompaniji koja je taj posao dobila na tenderu Ministarstva za zaštitu životne sredine. Vrednost otpadnih drvenih železničkih pragova koji će na ovaj način biti uklonjeni, uglavnom sa teritorije Vojvodine, iznosi oko 6,8 miliona evra.
Ukazali su da će na taj način „Infrastruktura železnice Srbije“, uz punu pomoć i podršku Vlade Republike Srbije i resornih ministarstava, u naredne dve godine sa teritorije Vojvodine ukloniti opasan otpad u vidu starih drvenih železničkih pragova i na taj način doprineti unapređenju životne sredine na ovom području.

Demontiranjem i uklanjanjem starih železničkih infrastrukturnih kapaciteta koji odavno više nisu u upotrebi, „Infrastruktura železnice Srbije“ oslobodiće i oko 590 hektara zemljišta u infrastrukturnom i pružnom pojasu, u 26 opština širom Srbije, koje će lokalne samouprave moći da koriste za najrazličitije namene i u skladu sa svojim potrebama.
S obzirom da je reč o linijskim infrastrukturnim objektima i katastarskim parcelama koje su povezane, mnoge od tih lokalnih samouprava odavno su već iskazale potrebu i interesovanje za korišćenje zemljišta sa koga će biti uklonjena železnička infrastruktura. Tako će zemljište sa koga budu uklonjene pruge moći da se koristi za izgradnju novih puteva, sportske sadržaje, biciklističke ili trim staze i druge namene, a biće stvoreni i uslovi za bolju i lakšu saobraćajnu povezanost i infrastrukturni razvoj ovih lokalnih samouprava.

U naredne dve godine biće demontirane i uklonjene sledeće pruge u Srbiji:

  1. Bečej – Senta (35,8 km), na kojoj je deonica Banatsko Petrovo Selo – Ada zatvorena za saobraćaj 1978. godine;
  2. Senta – Kanjiža (17,07 km), zatvorena za saobraćaj 1978. godine;
  3. Sečanj – Jaša – Tomić (10,36 km),putnički saobraćaj obustavljen 1999. godine, a za saobraćaj potpuno zatvorena 2006. godine;
  4. Sombor – Bački Breg (25,33 km), van eksploatacije od 1978. godine;
  5. Sombor – Riđica (28,11 km), van eksploatacije od 1978. godine;
  6. Vladimirovci – Kovin (40,9 km), zatvorena za saobraćaj od 2014. godine;
  7. Bečej – Vrbas (36,92 km), zatvorena za putnicki saobracaj 1978. godine, potpuna obustava saobraćaja 2006. godine;
  8. Zrenjanin fabrika – Vršac (81,2 km), zatvorena za saobraćaj 2005. godine;
  9. Horgoš – Kanjiža (13,51 km), zatvorena za saobraćaj 2002. godine;
  10. Karavukovo – Bač (13,4 km), zatvorena za saobraćaj 2005. godine;
  11. Petrovaradin – Beočin (14,35 km), zatvorena za saobraćaj 2007. godine;
  12. Žabalj – Bečej deonica Čurug – Bečej (31 km), zatvorena za saobraćaj 1978. godine;
  13. Kikinda – Banatsko Aranđelovo (32,91 km), putnički saobraćaj obustavljen 1998. godine, potpuna obustava saobraćaja 2010. godine;
  14. Sombor – Apatin fabrika (21,6 km), putnički saobraćaj obustavljen 2005. godine, za saobraćaj potpuno zatvorena 2009. godine;
  15. Sopot Požarevački – Kostolac (32 km), saobraćaj obustavljen 2008. godine.