fbpx Press "Enter" to skip to content

Rast e-trgovine od 50 odsto do čak 300 odsto

Internet trgovina je, od proglašenja vanrednog stanja do danas, postala bezbedniji i praktičniji način kupovine. Ekstremni porast onlajn trgovine prvi put se uočava u aprilu ove godine, nakon uvođenja policijskog časa.

Marko Mudrinić, urednik portala Netokracija, kaže da se stopa rasta nije održala u letnjim mesecima, ali da je domaće tržište internet trgovine već tada dostiglo viši nivo.

„Poslednjih meseci kupuje se sve – od obuće i odeće, preko bele tehnike, pa sve do namirnica i robe široke potrošnje. Kako se skraćuje radno vreme ugostiteljskih objekata, tako je primetan rast broja dostava, što nam govori da građani i dalje uživaju u ukusnim specijalitetima svojih omiljenih restorana, ali iz svog doma”, navodi Mudrinić.

Iz Ministarstva trgovine i telekomunikacija navode da je elektronska trgovina beležila rast i pre krize izazvane pandemijom. Dodaju da je u prva tri meseca 2020. godine broj dinarskih e-transakcija karticama i e-novcem, u odnosu na isti period 2019. godine, beležio rast za čak 82 odsto.

„Tokom vanrednog stanja trgovci su beležili rast e-trgovine od 50 odsto do čak 300 odsto, dok je nakon ukidanja vanrednog stanja taj rast u proseku oko 100 odsto. U trećem kvartalu 2020. i broj i vrednost dinarskih e-transakcija je gotovo udvostručen u odnosu na isti period prethodne godine, dok je broj onlajn prodajnih mesta porastao za 55 odsto. U odnosu na 2018. godinu, broj onlajn transakcija ima rast više od 500 odsto, a vrednost transakcija skoro 300 odsto”, navodi se u odgovoru Ministarstva.

U prethodnim mesecima trgovci su shvatili da su veće šanse da opstanu ako nude mogućnost kupovine onlajn, a dobra strana toga je, kako kaže Mudrinić, činjenica da građani sada imaju više izbora. Ukazuje i na to da je veliki broj trgovaca u svoje prodavnice uveo tzv. Click & Collect opciju koja kupcima omogućava da robu kupe onlajn, a da je preuzmu u radnji.

„S druge strane, kako raste ponuda proizvoda i usluga, raste i potražnja za uslugama kurirskih službi, koja u ovom periodu ne uspeva da odgovori na zahteve tržišta. Potražnja za njihovim uslugama daleko prevazilazi njihovu ponudu, što dovodi do uskog grla i do nezadovoljnih kupaca koji na svoju robu moraju da čekaju i po nekoliko dana”, poručuje Mudrinić.

Upravo je povećan broj prigovora potrošača druga strana osnivanja onlajn prodavnica, ali je bitno znati da svoja prava mogu da ostvare samo oni koji kupuju kod registrovanih trgovaca.

Podaci Nacionalne službe za zapošljavanje pokazuju da su trgovci bili jedni od najtraženijih radnika tokom pandemije. Pored trgovaca, prema podacima Poslova Infostud, traženi su bili i kuriri i radnici u kol centrima, odnosno tehničkoj podršci.

Kada je u pitanju telekomunikacija, Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) u poslednjem izveštaju za treći kvartal navodi da je 8,27 odsto aktivnih korisnika mobilne mreže ostvarilo oko 5,2 milijardi minuta razgovora u domaćem i međunarodnom saobraćaju i poslalo oko 1,3 milijardi SMS poruka.

„Tokom trećeg kvartala mobilni korisnik je u proseku dnevno razgovarao 6,9 minuta i slao 1,8 SMS poruka. Na tržištu usluga mobilne mreže je u trećem kvartalu 2020. godine prisutan blagi rast broja aktivnih korisnika, i to za dva odsto u odnosu na prethodni kvartal. Količina prenetih podataka preko mobilne mreže raste u posmatranom periodu i iznosi 119,8 miliona GB, što znači da je korisnik trošio oko 6,25 GB mesečno”, navode iz RATEL-a.

Izvor: Danas

Comments are closed.